Hatalmas változást hozott a vállalkozások életébe, hogy 2020. július 1-jétől adatszolgáltatási kötelezettség terhel minden belföldi adóalany részére kiállított számlát, függetlenül az áthárított áfa mértékétől. A változás nem csak a cégeket, szervezeteket, de a kisadózókat, adószámos magánszemélyeket is érinti, akik számára kötelezettségként jelent meg az online számla regisztráció.
Eáadásul a kötelező számlaadat-szolgáltatást 2021. januárjától kiterjesztik minden belföldi és külföldi vállalkozás, illetve magánszemély számára készített bizonylatra. Ez azt jelenti, hogy a számlaadatokat 4 naptári napon belül fel kell tölteni a NAV rendszerébe, ha az áthárított áfa összege nem éri el az 500 000 Ft-ot. Abban az esetben is, ha egyáltalán nem kerül felszámításra áfa. Ha az áfa összege meghaladja az 500 000 forintot, akkor 1 nap áll rendelkezésre.
Összegyűjtöttük a legfontosabb információkat arról, hogy hogyan tehetünk leggyorsabban, a legkisebb adminisztrációs ráfordítással eleget a törvényi előírásnak.
Hogyan történik az adatszolgáltatás a NAV felé?
Az adatszolgáltatáshoz egyszeri regisztrációra van szükség a NAV Online számla rendszerébe. Ehhez elengedhetetlen az Ügyfélkapu azonosító.
Az Online számlára magánszemélyként vagy a NAV-nál bejelentett állandó meghatalmazottad - például könyvelőd ? útján regisztrálhatsz. Cég vagy szervezet esetén annak képviselője, vagy adóhatóságnál bejelentett meghatalmazottja járhat el.
A regisztráció során az adózói adatok kitöltését követően a rendszer olyan technikai felhasználói egyedi azonosító kódokat (felhasználónevet, XML aláíró kulcsot és cserekulcsot) generál, amelyek a számlázó programod és a NAV szervere közötti automatikus kommunikációt teszik lehetővé.
Ezeket a NAV által generált kódokat kell megadnod számlázó programod felhasználói fiókjában, hogy automatizáld kiállított számláid adatszolgáltatását.
Az Online számla regisztráció lépései
Kezdő lépésként látogass el a NAV Online számla oldalára és kattints a Regisztráció, majd az Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció gombra. Ezután jelentkezz be felhasználóneveddel és jelszavaddal az Ügyfélkapun.
A kétfaktoros azonosításhoz add meg az adóazonosító jeled és kattints az ellenőrzésre. A rendszer automatikusan kitölti a többi adatodat, amit továbblépés előtt mindig ellenőrizz. Ezt követően add meg felhasználóneved, majd válaszd ki, hogy egyéni vállalkozóként vagy gazdálkodó szervezetként regisztrálsz és töltsd ki az adatokat.
Ezután felhasználóneveddel és jelszavaddal már használhatod is a NAV Online számlarendszerét.
Kösd össze az Online számlát saját számlázó programoddal!
Amennyiben már rendelkezel saját online számlázó program fiókkal, kövesd a számlázód szerinti eljárást.
A Billingóban például az alábbiak szerint kötheted össze fiókodat a NAV Online számla rendszerével:
- lépj be a Billingo fiókodba, majd válaszd ki a Beállítások fület és a NAV Online számla összekötés funkciót,
- másold át a NAV oldalon generált technikai felhasználót, add meg a jelszavadat, az XML aláírókulcsot és cserekulcsot,
- végül ellenőrizd, hogy eredményes volt-e a művelet.
Amennyiben problémamentesen összekötötted a két rendszert, a Billingo a számlaadat-szolgáltatásra kötelezett bizonylatok adatait automatikusan továbbítja az adóhatóság részére. Amellett, hogy minden esetben visszajelzést küld a NAV adatszolgáltatás sikeréről, számos adatexport- és import lehetőséggel segíti munkádat, megkönnyítve vállalkozásod mindennapjait.